31. Etapa - Ibilbidea

08:00 – 08:30: Donostia-Hondarribia autobusa (itsasargia)
08:00 – 08:40: Pasaia-Lezo-Hondarribia autobusa (itsasargia)
08:45 – 10:30: IRTEERA. HIGER ITSASARGIA-PARAMOUDRAK. Behin kanpina atzean utzita, lurrezko pista batetik ekingo diogu bideari. Ondo markatutako bidea da, seinale zuri-gorriekin (GR-121) eta seinale zuri bikoitzarekin. Hondakin-uren kolektorea pasatu eta gero, prestatu berria dagoen bide bat hartuko dugu itsasalderantz. Bidea seinale zuri batzuekin markatua dago. Esteko eta Baxuko izeneko badia txikien ondotik pasatuko gara. Era berean, Txugur, Madarranas eta Kapelaundi lurmuturrak eta atzean utziko ditugu. Berriz pistaraino igoko gara metro batzuk aurrerago eskuineko bidexka hartzeko. Horrela, etxola zuri bat daukan Errota Sein izeneko eremu batera helduko gara. Beste aldetik irtengo gara harlauza baten ondotik eta bide estu batean aurrera jarraituko dugu Artzuko Portura iritsi arte. «El Molino» izenez ere ezagutua, hondartza txiki hori portu bezala erabiltzen zuten erromatarren garaian. Bertatik, itsasora begira dauden zelai berde batzuetara igoko gara. Argorritik pasako gara eta Marla izeneko eremu atseginera helduko gara arazorik gabe.
Bideak gora eta behera egiten du, eta jaitsiera handienaren sakonean Laondoko portua izeneko hondartza dago. Haren ondoan harrizko txabola bat ikusiko dugu. Aldapa igo eta, zelai bat zeharkatuta, Bioznar lurmutur ingurura helduko gara.
10:30 – 10:45: Jaizkibelgo aberastasun geologikoari buruzko hitzaldia - Paramoudrak, Jaizkibel Amaharri
10:45 – 12:30: PARAMOUDRAK-AIERDI. Itsaslabarraren ondotik bide gogor eta basatiagoa markatzen duten seinale zuriak atzean utziko ditugu. Gure ibilbideak hegoaldera egingo du, lasai-lasai Jaizkibelgo gailur-lerrora igotzeko. Pinudi batek erakutsiko digu nora jo behar dugun. Aurrerago gora egiten jarraitzen duen pista bat hartuko dugu, eta bertatik igoko gara mendi-hegaleko zelaietan gora zabalgune batean dagoen bidegurutzera iritsi arte. Aierdi izena du paraje honek.
12:30 – 12:45: Aierdi, Victor Hugoren lehen agerraldia
12:45 – 13:30: AIERDI-DORREA. Errotarri batek erakutsiko digu non dagoen Gaztarrozko baso-bidea. Bertatik jarraituko dugu mendebalderantz. Pistan barrena aurrera egingo dugu sestra-kurba bat balitz bezala, Hondarribia eta Pasaiako udalerrien arteko mugan dagoen hesiraino. Ezkerrera biratuko dugu eta Tximistarri eta Artzain lepoen artean dagoen bidean gora egingo dugu. Azken tontor horretan Mendiburu eskultorearen eskultura bat dago.
Errepidea zeharkatuko dugu eta senda txiki-txiki bat hartuko dugu belar artetik gailur-lerroan dagoen hirugarren dorrera zuzenean hurbiltzeko. Errepidearen ondotik doan beheranzko bidean aurrera jarraituko dugu. Beste bi dorreren ondotik pasako gara. Dorreek forma hexagonala dute eta karlistek eraiki zituzten.
13:30 – 14:00: Dorrea
14:00 – 14:15: Victor Hugoren bigarren agerraldia, dorrean
14:15 – 15:00: DORREA-SEMAFOROA. Behin dorrea atzean utzita, eskuinetik joko dugu pinudia zeharkatu eta berriz ere errepidera irteteko. Hura gurutzatu eta Mitxintxolako zelaietaraino jaitsiko gara. Mendebalderantz ibiltzen jarraituko dugu, portuko sarrerako semafororaino.
15:00 – 15:15: Portuko semaforo inguruan, Victor Hugoren hirugarren agerraldia
15:15 – 15:45: SEMAFOROA-MUSEO ETXEA. Mendi-hegala jaitsiko dugu eta Puntako bidea hartuko dugu, Pasai Donibanerantz. Herrigunean sartuko gara eta Victor Hugoren etxe museora joango gara.
15:45 – 16:15: Bisita gidatua Victor Hugorekin bere etxe museoan
16:15 – 16:30: Batelarien eszena eta dantza, kanpoaldean
16:30 – 16:45: Victor Hugoren agurra bateletik, nasan

Etapa 31 - Recorrido

08:00 – 08:30: Autobús Donostia-Hondarribia (Faro)
08:00 – 08:40: Autobús Pasaia-Lezo-Hondarribia (Faro)
08:45 – 10:30: SALIDA. FARO DE HIGER-PARAMOUDRAS. Una vez rebasado el camping, comenzamos la travesía por una pista de tierra bien balizada por marcas blancas y rojas (GR –121) y doble marca blanca. Una vez que dejamos atrás el colector de aguas residuales, nos adentramos en un sendero recién acondicionado y que por la derecha enfila hacia el mar. El sendero está marcado con unas señales blancas. Pasamos junto a las pequeñas bahías de Esteko y Baxuko. También cerca de las puntas Txugur, Madarranas y Kapelaundi. Volveremos a subir hasta la pista para recorrerla durante unos metros y volver a coger el sendero por la derecha para acceder al paraje conocido como Errota Sein, donde se encuentra una caseta blanca. Salimos por el otro lado junto a una laja para proseguir por el estrecho camino hasta Artzuko Portua. Más conocido como “El Molino” esta caprichosa cala fue puerto en tiempo de los romanos. Desde ella, ascendemos a unas verdes praderas que miran al mar. Pasamos por Argorri y fácilmente llegamos hasta el agradable paraje de Marla.
La ruta va realizando subidas y bajadas y en la más profunda de éstas se sitúa la cala de Laondoko portua donde se levanta una txabola de piedra. Ascendemos el repecho y tras una pradera accedemos a las inmediaciones de la punta Bioznar.
10:30 – 10:45: Charla sobre la riqueza geológica de Jaizkibel, Las Paramoudras Jaizkibel Amaharri
10:45 – 12:30: PARAMOUDRAS-AIERDI. Dejamos las marcas blancas que siguen junto a los acantilados para recorrer el litoral de una forma más abrupta y salvaje. Nuestro recorrido va a girar hacia el sur para ascender tranquilamente en busca de la cresta cimera de Jaizkibel. Un grupo de pinos nos indica el camino a seguir. Más adelante cogemos una pista que sigue ascendiendo por la herbosa ladera hasta que llegamos a un cruce de caminos en una explanada. Este paraje es conocido como Aierdi.
12:30 – 12:45: Aierdi, primera intervención de Victor Hugo
12:45 – 13:30: AIERDI-TORRE. Una piedra de molino nos indica el camino forestal de Gaztarrotz por donde continuamos nuestra marcha en dirección oeste. Seguimos la pista que traza el camino como si de una curva de nivel se tratara hasta la alambrada que nos indica el límite de los términos municipales de Hondarribia y Pasaia. Giramos hacia la izquierda para ascender por un sendero que transitará entre los cerros de Tximistarri y el de Artzain, en cuya cima se encuentra una escultura del escultor Mendiburu.
Cruzamos la carretera y nos adentramos por una diminuta senda entre la hierba para dirigirnos directamente hasta la tercera torre vigía situada en el cordal. Seguimos el camino descendente que va paralelo a la carretera y que va pasando junto a otras dos torres vigías con forma hexagonal y que fueron construidas por los carlistas.
13:30 – 14:00: La torre
14:00 – 14:15: Segunda intervención de Victor Hugo en la torre
14:15 – 15:00: TORRE-SEMÁFORO. Una vez pasado el torreón, nos desviamos por la derecha para atravesar un bosque de pinos y salir a la carretera de nuevo. La cruzamos y descencemos hasta laos pastos de Mitxintxola. Continuamos en dirección oeste hasta el semáforo que indica la entrada del puerto.
15:00 – 15:15: Proximidades del semáforo del puerto, tercera intervención de Victor Hugo
15:15 – 15:45: SEMÁFORO-CASA MUSEO. Descendemos por la ladera y tomamos el camino de Puntas en dirección a Pasai Donibane. Entramos en el casco urbano y nos dirigimos a la Casa Museo de Víctor Hugo.